Ako je to so správou účtovníctva

Autor: eTuls | 28.2.2020 o 11:40 | Karma článku: 1,42 | Prečítané:  264x

Celkové poplatky pri vedení účtovníctva sú rozdielne v závislosti od toho či Vaša spoločnosť je, či je to platca alebo neplatca DPH.

Celkové poplatky pri vedení účtovníctva sú rozdielne v závislosti od toho či Vaša spoločnosť je:

  1.  platca DPH alebo neplatca DPH,
  2.  či obchoduje iba so službami a tovarmi,
  3.  či má spoločnosť vlastných zamestnancov a je potrebné vedenie mzdovej agendy,
  4.  či vlastní dlhodobejší majetok, napr. automobil, nehnuteľnosť
  5.  či má úver z banky.

Na začiatku je potrebné si určiť jednotlivé pojmy a ako tieto pojmy ovplyvňujú spravovanie účtovníctva.

Ako je to s platcom DPH a správou účtovníctva?

Kto je vlastne platcom DPH? Je to spoločnosť, ktorá je registrovaná na DPH. Ak sa pozrieme na pozitíva a negatíva platcov DPH, tak jednou z pozitív je aj, že spoločnosť si môže uplatniť vratky DPH, ak uskutočnili väčšie nákupy ako napríklad nákup osobného automobilu a v takomto prípade Daňový úrad Vám zaplatenú DPH vráti. Ak obchodujete so spoločnosťami, ktoré majú svoje sídlo na území Európskej únii, tak pri takýchto cezhraničných dodaniach sa nefakturuje DPH. Jednou z negatív DPH je, že DPH priznanie sa musí podávať mesačne čo sa môže odraziť za cenu pri vedení účtovníctva. Keď sme už tak začali vymenúvať negatíva, tak ďalšou z negatív je, že registrácia DPH trvá dlhší čas a celý proces je spojený s daňovou kontrolou. Preto sa začínajúci podnikatelia rozhodnú kúpiť ready made spoločnosti alebo využijú ponuky pri s.r.o. s históriou.  

Ako je to s neplatcom DPH a správou jeho účtovníctva

Ak si zadefinujeme spoločnosť, ktorá je neplatcom DPH, tak môžeme jednoducho povedať, že je to spoločnosť, ktorá nie je registrovaná ako platca DPH. Jednou z pozitív je, že takáto spoločnosť nie je povinná mesačne podávať DPH priznania a taktiež  pri platení za vedenie účtovníctva ich to výjde lacnejšie. Nevýhodou je, že takáto spoločnosť nemá právo si uplatňovať vrátenie DPH prostredníctvom vratky a taktiež nemôže nakupovať bez DPH od dodávateľov z iného členského štátu.

Dlhodobý majetok – auto, nehnuteľnosť

Ak sa pozrieme na dlhodobý majetok, tak jednou z nevýhod oproti tovarom alebo službám, tak pri kúpe takéhoto dlhodobého majetku nie je možné uplatniť celý výdavok v danom roku, ale iba jednu štvrtinu a potom ďalšie tri roky jednu štvrtinu. Zákonodarca takéto znižovanie výdavkov volá odpismi. Ak sa na to pozrieme z opačnej stránky, tak ak sa rozhodnete predávať nehnuteľnosť alebo auto, tak tento príjem je potrebné uviesť ako príjem pre daň z príjmu. Ďalšou z nevýhod je, že ak predávate nehnuteľnosť alebo auto, tak celkové poplatky za vedenie účtovníctva budú vyššie ako keby ste nakupovali tovary alebo služby.

Ako je to s obchodovaním tovarov a služieb cez hranice?

Ak sa rozhodnete obchodovať so spoločnosťami, ktoré nemajú sídlo na území tohto štátu, tak je potrebné sa zaregistrovať na DPH ako platca DPH na základe §4 zákona o DPH alebo ako osoba identifikovaná pre DPH podľa §7 zákona o DPH. Potom po dodaní tovaru alebo služby do členskej krajiny EÚ je potrebné vyhotoviť a odoslať súhrnný výkaz. Ak získate tovar alebo službu zo zahraničia je potrebné samozdanenie DPH a platca DPH si túto DPH má právo odpočítať a osoba, ktorú identifikujeme pre DPH nemá právo uplatniť odpočet a musí takúto DPH odviesť. Keďže tieto situácie pre obchodovaní tovarov a služieb cezhranične sú dosť komplikované je potrebné počítať aj s vyššími poplatkami za vedenie takéhoto účtovníctva.

Mzdová agenda

Ak obchodná spoločnosť zamestná čo i len jedného človeka, tak takáto spoločnosť je povinná podávať každý mesiac výkazy na sociálnu a zdravotnú poisťovňu a taktiež na daňový úrad. Čiže ak sa rozhodnete pre zamestnanie osoby vo Vašej spoločnosti očakávajte aj vyššiu sumu za vedenie účtovníctva. Táto cena sa väčšinou určuje na jedného zamestnanca na mesiac.

Skladová agenda

Ak spoločnosť obchoduje s tovarmi, tak je povinný viesť taktiež skladovú agendu. Pre vysvetlenie, je že každý takýto tovar musí byť evidovaný v presnom počte podľa toho koľko kusov takéhoto tovaru sa predá alebo kúpi. Ak obchodujete s tovarom, tak musíte očakávať, že vedenie účtovníctva Vás bude stáť vyššie poplatky.

Leasing a úvery

Ak sa rozhodnete pre kúpu osobného automobilu a využijete leasing alebo kúpu nehnuteľnosti a využijete úver, tak poplatky za vedenie účtovníctva budete musieť očakávať vyššie, keďže osobitné účtovanie o istine a úrokoch si vyžaduje viac práce.

Hľadáte účtovnícku

Ak sa nevyznáte v problematike vedenia účtovníctva a chcete sa sústrediť výlučne na Vaše podnikanie, tak v problematike vyššie uvedených oblastí Vám odporúčame sa obrátiť na špecialistov, ktorých nájdete na stránke www.etuls.sk/vedenie-uctovnictva/

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Rozprávky SME

Jedlička (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.


Už ste čítali?